۱۳۹۳ بهمن ۸, چهارشنبه

ویتامین A

 ویتامین A
 به طور طبیعی در غذاهایی مانند چربی شیر ، شیر مادر ، کره ، پنیر ، جگر و روغن ماهی یافت میشود . از آن جایی که شیر مادر منبع غنی از ویتامین A است ، شیر دادن به نوزاد یکی از مهمترین راه های تأمین ویتامین A مورد نیازکودک می باشد . ویتامین A را می توان در غذاهای غنی شده مانند اسنک ، کره گیاهی و محصولات لبنی فرآورده شده نیز یافت .
چه کسی به این ویتامین نیاز دارد ؟
ویتامین A برای حفظ سلامتی چشم و قدرت دید ، رشد و عملکرد دستگاه ایمنی بدن ، لازم می باشد . مادران شیر ده نیز برای انتقال این ماده به بدن نوزاد خود ، باید از غذاهای حاوی این ماده استفاده نمایند . ویتامین A توسط بدن تولید نمیشود ، بنابراین باید از طریق خوردن مواد غذایی تأمین شود . اگر چه بدن این ویتامین را می تواند ذخیره سازد تا در مواقع ضروری از آن استفاده کند . کمبود ویتامین A ، یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در میان نوزادان می باشد . بنابراین داشتن مقدار کافی ویتامین A در بدن زنان باردار می تواند به نجات و سلامت نوزاد کمک شایانی کند .نوزادان ، کودکان و زنانی که به اندازه کافی ویتامین A را از طریق غذا خوردن به دست نمی آورند ، باید از مکمل های ویتامین A و از طریق دهان آن را تأمین نمایند . به دلیل این که ویتامین A در کبد ، ذخیره می شود ، این مکمل باید هر 4 تا 6 ماه به کودکان خورانده شود . هیچ شرایط خاص سلامتی یا بیماری وجودندارد که مانع استفاده از ویتامین A شود ، اگر چه به کودکانی که به بیماری سرخک مبتلا هستند، باید خیلی سریع این ویتامین را خوراند . ویتامین A ، بصورت کپسول موجود می باشد که باید انتهای باریک کپسول را برید و کپسول را فشار داد تا محتوای آن به داخل دهان ریخته شود . استفاده از ویتامین A ، همچنین می تواند برای درمان بیماری شب کوری نیز استفاده شود .
طرز استفاده ازکپسول ویتامین A
کپسول ویتامین A در مقادیر 50000 ، 100000، 200000 می باشد . اطمینان حاصل کنید که مقدار آن با تجویز پزشک تناسب داشته باشد . حتماً تاریخ انقضای آن را در نظر داشته باشید .
قبل از ریختن کپسول در دهان نوزاد یا کودک ، حتماً دست های خود را با آب و صابون بشوئید .
مقدار ویتامین A مصرف شده ، باید با سن کودک تناسب داشته باشد .
اگر کودک ویتامین A را دریافت کرده است ، از استعمال دوباره ی آن خودداری کنید .
مقدار ویتامین A مورد نیاز برای نوزاد کمتر از 6 ماه ، IU 50000  ، برای نوزاد 6 ماهه الی 11 ماه IU 100000 و برای نوزاد بالاتر از 12 ماه IU 200000 ، است .
انتهای باریک کپسول را با قیچی بریده ، سپس آن را فشار دهید تا به داخل دهان کودک ریخته شود .
کپسول ها را در یک کیسه ی پلاستیکی نگهداری کنید . پس از استعمال دست های خودرا برای پاک کردن روغن به جا مانده از کپسول ، بشوئید . کپسول ها نباید در معرض رطوبت یا نور باشند .
اثرات جانبی ویتامین  A:
مقدار توصیه شده در برنامه ی دارویی سازمان بهداشت جهانی ، به گونه ای است که دارو را بدون عوارض می سازد. ولی با این وجود احتمال وجود عوارض جانبی مانند کم اشتهایی کودک در طول روز ، سر درد یا حالت تهوع وجود دارد . اگر چه خطرات این عوارض جانبی کم می باشد و این عوارض به مرور زمان از بین می روند و نیازی به درمان خاصی نیست .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر