۱۳۹۳ بهمن ۸, چهارشنبه

زخم سرد (تبخال)

زخم سرد (تبخال)

«ویروس زخم سرد » چیست ؟
زخم سرد به وسیله ویروس تبخال ایجاد می شود . دو نوع ویروس وجود دارد : ویروس نوع 1 و ویروس نوع 2 . هر دو نوع می توانند در هر بخشی از بدن دیده شوند . لبها و دستگاه تناسلی شایع ترین بخش ها هستند. این راهنما درباره زخم های صورت است .
 تفاوت این دو نوع ویروس چیست ؟
برروی صورت ، ویروس تبخال نوع 1 بیش از نوع 2 باز رخداد می کند .
چگونه می تواند باز رخداد (عود ) کند ؟
از زمانی که شما به این ویروس مبتلا می شوید ، این ویروس در غلاف رشته های عصبی پنهان می شود و می تواند گاهی دوباره فعال شود . ویروس های دیگری نیز وجود دارند که پنهان می شوند و بعدها برمی گردند : برای نمونه آبله مرغان (سرخجه ، تب غده ای ، سیتومگالو ویروس (CMV) ) ولی آنها تبخال را ایجاد نمی کنند .
من چگونه به زخم سرد دچار شدم ؟
نخستین بار شما آن را توسط کسی که شما را بوسیده است و روی صورتش زخم سرد داشته است گرفته اید . این ممکن است مربوط به زمانی باشد که شما خیلی جوان بوده اید و آن را به یاد ندارید یا شاید همین چند روز پیش بوده است . این فقط با تماس مستقیم منتقل می شود ، و از طریق به اشتراک گذاشتن فنجان ها ، ظرف های آشپزخانه ، حوله و غیره .. انتقال نمی یابد .
چگونه منتقل می شود ؟
زمانی که زخم سرد دارید یا در بین بازرخدادها (عودها ) قرار دارید و کسی را می بوسید آن را منتقل می کنید . اگر کس دیگری آن را از شما بگیرد ، بر روی جایی که بوسیده اید زخم پدیدار می شود . آمیزش دهانی یک راه شایع برای انتقال زخم سرد از دهان یک فرد به دستگاه تناسلی فرد دیگر است (تبخال تناسلی)
از داروخانه چه دارویی می توانم تهیه کنم ؟
برخی از محصولات ، پوست شما را بی حس می کنند و همچنین ممکن است از گسترش زخم سرد جلوگیری کنند. این بی حس کننده های موضعی درد را کاهش می دهند . هیچ نسخه ای نیاز نیست . از داروساز بخواهید که جایگزین این داروها را در صورت نداشتن آنها به شما بدهد :
ژل بزرگسالان رنیستد (g15)
ژل زخم سرد لیپ سیل ( g3)
ژل بزرگسالان انبسول (g10)
پماد لیدوکائین (g15)
ژل های مربوط به هنگام دندان درآوردن بسیار آرام بخش هستند و می توانند در دهان استفاده شوند .
محصولات دیگر :
سیمکس یک داروی شناخته شده دیگر است .
ژل لب سیلیسیا
کرم های آسیکلوویر اگر تا چند ساعت پس ازنخستین خارش استفاده شوند ، ممکن است از درد جلوگیری کنند ، با این حال اگر تاول پدیدار شده باشد باعث بهبودی نمی شوند . تیوب های 2 گرمی زیر دارای 5/0 آسیکلوویرهستند : هرپتاد ، سوزلیپ ، ویراسورب ، زوویراکس . هیچ کدام از کرم های آسیکلوویر را به تنهایی (فقط دارای آسیکلوویر) روی لب نمالید یا طولانی مدت مصرف نکنید ، زیرا ممکن است پوست را تحریک کند .
چه درمان هایی تجویز می شوند ؟
قرص های آنتی ویروس ثابت شده اند که از بازرخداد مکرر جلوگیری می کنند .
آیا می توانم روند بهبودی را شتاب بخشم ؟
استفاده از چای کیسه ای سرد در هر 1 یک ساعت می تواند کمک کننده باشد .
روغن شمعدانی و روغن درخت چای نیز می توانند آرام بخش باشند و باعث تسریع بهبودی شوند .
برای جلوگیری از ترک خوردن محل زخم و برطرف شدن آن ، پوست را با یک محصول بدون عطر مانند وازلین نرم و نمناک نگه دارید .
و البته شما می توانید به مصرف لوماچرپان و لومابریت ادامه دهید .


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر