۱۳۹۳ بهمن ۸, چهارشنبه

سوزش واژن

سوزش واژن را جدی بگیرید

نوعی بیماری است که در اثر رشد بی رویه نوعی قارچ در هر جایی از بدن به وجود می آید . candidiasis یا برفک شایعترین نوع این بیماری است . تحت شرایط خاصی مانند رطوبت و گرما ، این قارچ باعث ایجاد عفونت در بدن می شود .
عوامل بیماری سوزش واژن:
در زنان عفونت قارچی دومین عامل شایع برای خارش ، سوزش و تخلیه مواد در واژن می باشد. استفاده از آنتی بیوتیک ها و داروهای استروئیدی ، شایع ترین عامل رشد بی رویه این قارچ می باشد . عوامل دیگری مانند بارداری ، قاعدگی ، دیابت و قرص های ضد بارداری نیز در ابتلا به این بیماری نقش دارند . ابتلا به این قارچ بعد از دوران یائسگی ، شایع تر می باشد . در کسانی که سیستم ایمنی بدن آنان به علت درمان سرطان ، داروهای استروئیدی یا بیماری هایی مانند ایدز، ضعیف شده است ، احتمال ابتلا به آن در تمام بدن زیاد می باشد که حتی می تواند جان بیمار را به خطر اندازد .خون ، مغز ، چشم ،کلیه و قلب از جمله اعضای بدن هستند که توسط این قارچ مورد حمله قرار می گیرند اگر چه این قارچ در ریه ها ، کبد و طحال نیز رشد می کند . استفاده از وسایل پزشکی مانند سوند یا سرم می تواند راه را برای ورود این قارچ به بدن هموار سازد .
علائم بیماری :
در زنان ، در اثر ابتلا به آن ، مواد سفید رنگی از دهانه ی واژن خارج می شود که شبیه پنیر دلمه شده می باشد . این عفونت باعث خارش واژن و بافت های اطراف آن می شود . بعضی وقت ها ، شخص مبتلا هنگام آمیزش جنسی احساس درد یا هنگام ادرار ، سوزش احساس می کند .
علائم این بیماری در مردان ، هنگام آمیزش با زن آلوده به آن ، ظاهر می شود . در صورت ظاهر نشدن علائم مانند خارش ، سوزش آلت تناسلی و جوش های پوستی بر روی آلت تناسلی ، نیازی به درمان آن در مردان نیست . علائم آن در بزرگسالان و نوزادان به اشکال گوناگون ظاهر می شود . در این افراد بیماری به صورت تکه های شبکه مانند سفید رنگ ضخیم بر روی زبان یا سقف دهان می شود . در بعضی موارد ، عفونت باعث قرمز شدن زبان بدون ایجاد پوشش سفید رنگ می شود . شکسته شدن لایه ی بیرونی پوست ، می تواند عامل دیگری برای ابتلا به این بیماری باشد . معمولاً قطعه های کوچک تر شبیه به جوش نیز در محل های آلوده به وجود می آیند که باعث درد و خارش در محل می گردند .
در افراد دارای سیستم ضعیف ایمنی بدن ، این قارچ معمولاً تمام ارگان های داخلی بدن را آلوده می سازد که باعث ایجاد درد و عدم کارکرد عضو آلوده می شود . افراد مبتلا به ایدز و شیمی درمانی ، دچار زخم های دردناک در قسمت بالای روده می شوند که عمل بلعیدن حتی نوشیدن مایعات را درد آور می سازد . در صورت سرایت بیماری به روده ها ، غذا به صورت کامل جذب نمی شود . افراد دارای این شرایط احتمالاً در معرض کم شدن آب بدن قرار میگیرند . از دیگر علائم آن ، درد در استخوان سینه ، درد در قسمت بالای شکم و حالت تهوع داشتن می باشد .
درمان بیماری :
درمان آن از طریق ، تجویز دارو توسط پزشک و استفاده از داروهای موجود در داروخانه ها می باشد .
چشم انداز بهبودی :
در صورت درمان کامل ، این عفونت بدون ایجاد مشکلات حادتری ، درمان می شود . عفونت واژن ، برفک ها و جوش های حاصل از کهنه ی بچه ، در ظرف مدت 1 تا 2 هفته برطرف می شوند . در افراد دارای سیستم ایمنی بدن ضعیف ، احتمال بازگشت بیماری و سخت تر شدن درمان آن وجود دارد .


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر