۱۳۹۳ بهمن ۸, چهارشنبه

سنگ صفرا

سنگ صفرا
سنگ صفرا یک نوع سنگ محکم است که در زرداب صفرا تشکیل می شود . صفرا عضو کیسه ای شکل کوچک است در بالا و سمت راست معده ، پایین کبد و زیر قفسه سینه واقع شده است. صفرا بخشی از کیسه صفراوی است که شامل کبد و پانکراس است . سیستم صفراوی تولید زرداب و آنزیم گوارشی می کند .
دو نوع سنگ صفرا وجود دارد :
سنگ چربی و سنگ رنگی
اکثر سنگ ها از نوع سنگ چربی هستند ودر اثر چربی زیاد ، زرداب تشکیل می شود .
سنگ رنگی در اثر بیلوروبین زیاد زرداب تشکیل می شود . سنگ صفرا در هر سایزی می تواند باشد . از ریز مثل سنگ شن تا درشت به اندازه توپ گلف است . امکان وجود سنگهایی در سایزهای بزرگتر و کوچکترهم وجود دارد . چنانچه سنگها خیلی کوچک باشند آنها به شکل له تشکیل می شوند . سنگ صفرا اغلب مشکل ساز نیست ، مگر آنکه بزرگ باشد یا تعداد آنها زیاد باشد که با خوردن غذاهای چرب ایجاد درد می کند . چنانچه حرکت سنگ منجر به مسدود شدن مجرای ارتباطی صفرا و کبد با روده شود ، باعث مشکل حادی می شود . انسداد مجرا می تواند موجب شود که زرداب و آنزیم گوارشی در مجرا باقی بمانند و موجب تورم و عفونت ، درد شدید و آسیب به عضو شوند  . چنانچه این موضوع درمان نشود ، موجب مرگ بیمار می شود . سنگ صفرا اغلب در میان خانم های چاق و میانسال متداول است و در میان افراد پیرتر و آقایان به مشکلات حادتری از سنگ صفرا مبتلا می شوند .
احتمال سنگ صفرا در خانم های باردار بسیار زیاد است .
دلایل سنگ صفرا
سنگ صفرا ، سنگ محکمی است که توسط زرداب درصفرا بوجود می آید . زمانی که مقدار چربی و مواد رنگی در زرداب زیاد شود ، سنگ تشکیل می شود ، مواد دیگری در زرداب ممکن است در تشکیل سنگ نقش داشته باشند . سنگهای رنگی اغلب در افرادی که بیماری کبدی یا بیماری خونی دارند بیشتر است ، زیرامقدار زیادی از مواد رنگی دارند.ماهیچه های قدیمی تر ممکن است از تخلیه کامل صفرا جلوگیری کنند. وجود مازاد زرداب ممکن است شکل گیری سنگ صفرا را زیاد کند .
عواملی که موجب سنگ چربی می شوند شامل :
وزن بالا
کاهش وزن سریع به دلیل رژیم سنگین
خوردن داروهایی مثل قرص های جلوگیری از بارداری یا داروهایی که موجب افزایش چربی می شوند .
درمان سنگ صفرا
درمان خانگی سنگ صفرا :
بعد از تشخیص سنگ صفرا ، بیمار ممکن است مایل یا قادر به جراحی نباشد ، عواملی که باعث کاهش علائم می شوند عبارتند از :
از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید .
برای کاهش درد استامینوفن مصرف کنید .
از آب تصفیه شده استفاده کنید .
چنانچه علائم آن بدتر شد یا علائم جدیدی پدیدار گشت ، به پزشک مراجعه نمایید . چنانچه شکم درد ، استفراغ ، تب و یا علائم یرقان داشتید ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید .

سنگ صفرا,سنگ چربی و سنگ رنگی,دلایل سنگ صفرا,عواملی که موجب سنگ چربی می شوند,سنگ شکن یا ESWL,حل کردن سنگ,درمان خانگی سنگ صفر


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر