۱۳۹۳ بهمن ۸, چهارشنبه

زنگ زدن گوش

زنگ زدن گوش

Tinnitus ، نوعی صدای فش فش یا زنگ زدن است که در گوش یا سر رخ می دهد . 13 درصد افراد میان 65 تا 74 سال در یک  زمانی به این مشکل دچار شده اند . این بیماری بیشتر در افراد سفید پوست اتفاق می افتد . در بسیاری از موارد این مشکل جدی نمی باشد ولی در بعضی افراد ، جراحی یا استفاده از دارو برای درمان آن لازم است . این بیماری در چهار ناحیه از سیستم شنوایی فرد اتفاق می افتد :
گوش بیرونی
گوش میانی
گوش داخلی
مغز
بعضی از صداهای ایجاد شده در سر، طبیعی می باشند . شایع ترین این صداها شامل صدای جیرجیرک ، وزوز کردن ، صدای خش خش ، صدای سوت ، صدای زنگ زدن مواج ، می باشند . دیگر نوع این بیماری ، صدای کلیک یا صدایی که همراه با ضربان قلب می باشد است . شایع ترین این نوع بیماری ، مشهور به subiective tinnidus نام دارد . پزشک در صورت دقت کردن کافی می تواند صدا را بشنود .
عوامل بیماری :
 این یک بیماری به خودی خود نیست و انعکاس چیز دیگری است که در سیستم شنوایی یا مغز می گذرد . شاید شایعترین عامل آن ، ناشنوایی باشد . این نوع بیماری، به دلیل عفونت یا برداشتن بیش از حد موهای گوش ، بدترمیشود . این نوع بیماری از آسیب دیدگی گوش حاصل شده است. درهر دوگوش اتفاق می افتد، زیرا هر دو گوش درمعرض صدا قرار می گیرند . در معرض صدای بلند قرار گرفتن ، امروزه یکی از عوامل دچار شدن به این مشکل و حتی آسیب زدن به قدرت شنوایی می باشد . متأسفانه بسیاری افراد ، اهمیت چندانی به آسیب صداهای بلند مانند شلیک گلوله یا صدای بلند موسیقی نمی دهند. دیگر عامل ایجاد این مشکل ، استفاده از داروهایی مانند آسپرین و آنتی بیوتیک ها میباشد. بیماری Meniere ، شایع ترین علت سرگیجه ، صداهای درون گوش یا گرفتن گوش یا از دست دادن قدرت شنوایی است که برای چند ساعت طول می کشد ، سپس برطرف می گردد. این بیماری در اصل به خاطرآسیب دیدگی خود گوش میباشد .
یک مورد نادر از subiective tinnidus شامل نوع خاصی از تومور سرطانی می باشد که به آن ورم عصب شنوایی میگویند . تومور بر روی عصب منتقل کننده ی شنوایی رشد می کند . این نوع بیماری ، معمولاً در یک گوش اتفاق
می افتد . عوامل بیماری objective tinnidus راحت تر قابل تشخیص می باشد . این مشکل معمولاً به خاطر مشکل جریان خون ، مانند مجاری گردش خون در نزدیکی گوش اتفاق می افتد . عوامل این بیماری می تواند شامل بارداری ، کم خونی ، پرکاری تیروئید یا ایجاد تومور در نزدیکی گوش باشد . این مشکل همچنین می تواند به علت افزایش جریان خون درون مغز باشد . نوع این بیماری با صدای کلیک ، می تواند به علت  نامیزان بودن مفاصل آرواره یا ماهیچه های گوش یا فشرده شدن گلو باشد .
عوامل : tinnidus
در هنگام این مشکل، صداهایی را می شنوید که دیگران نمی شنوند. این صداها ، شامل زنگ زدن یا صدای وزوز میباشد ، اما گاهی این صداها همراه با صدای ضربان قلب میباشد
درمان این بیماری زنگ زدن گوش:
برای درمان آن باید به پزشک متخصص مراجعه کرد .نمونه ای ازدرمان استفاده از داروها، کاهش استرس،bio feed back یا پس خوراند زیستی و تغییر در روش زندگی می باشد .
جلوگیری از ابتلا به این مشکل :
تنها راه جلوگیری ، پرهیز از آسیب رساندن به گوش و قدرت شنوایی می باشد . در محل کار از وسایل حفاظتی گوش استفاده نمائید . اگر صدایی شما را آزار داد ، از وسایل حفاظتی گوش استفاده نمائید یا مقدار صدا را کم کنید . حتی صدای ماشین چمن زن یا وسایلی مانند آن نیز نیاز به جلوگیری دارند .

زنگ زدن گوش، بیماریهای گوش، علائم بیماری گوش،صدای زنگ گوش، زنگ گوش چیست،گوش بیرونی،گوش درونی،گوش میانی،عوامل tinnidu


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر