۱۳۹۳ بهمن ۸, چهارشنبه

نقرس چیست

نقرس چیست؟
نقرس نوعی آرتروز است . نقرس می تواند حمله ناگهانی ، درد سوزنده ، سفت شدگی و آماس را در یک مفصل ، که معمولاً در انگشت شست پا است ایجاد کند . این حملات می تواند پشت سرهم رخ دهد مگر اینکه نقرس درمان شود . با گذشت زمان نقرس می تواند به مفاصل ، زردپی ها و بافتهای دیگر آسیب بزند. نقرس بیشتر در مردان شایع است .
چه چیزی باعث نقرس می شود ؟
نقرس به وسیله اسید اوریک زیاد خون ایجاد می شود . در بیشتر مواقع، اسید اوریک زیاد آسیب زننده نیست . بسیاری از کسانی که اسید اوریک زیادی در خون خود دارند نقرس نمی گیرند . ولی هنگامیکه سطوح اسید اوریک در خون خیلی بالا برود، اسید اوریک ممکن است بلورهای سختی را در مفاصل شما ایجاد کند . اگر وزن شما بالا باشد احتمال ابتلا به نقرس در شما بالا است . همچنین مصرف الکل یا گوشت و ماهی که مواد شیمیایی به نام پورین دارند خطرناک است . برخی از داروها مانند قرص آب (رقیق کننده ها ) می توانند باعث نقرس شوند .
نشانه های آن چیست ؟
شایعترین نشانه نقرس حمله شبانه آماس ، حساسیت ، قرمزی و درد تند در انگشت بزرگ پای شما است . شما ممکن است حملات نقرس را در پاها، قوزک پا ، یا زانوها یا مفاصل دیگر تجربه کنید . حملات می توانند چند روز یا چند هفته وجود داشته باشند و پس از آن درد از بین برود . حمله دیگر ممکن است ماهها یا سالها رخ ندهد . حتی اگر درد نقرس از بین رفته است با پزشک خود مشورت کنید . انباشتگی اسید اوریک که به حمله نقرس می انجامد می تواند هنوز مفاصل شما را آسیب بزند .
چگونه درمان می شود ؟
برای جلوگیری از حمله نقرس ، پزشک شما می تواند کورتیکواسترویید یکباره یا دوز روزانه آن را به شما بدهد . این دوزها تا زمانی که نشانه های بیماری شما از بین بروند کمتر و کمتر می شوند . بهبودی حمله نقرس اغلب طی 24 ساعت پس از درمان انجام می شود . برای از بین بردن درد در طول حمله نقرس ، به مفصلی که درد می کند استراحت بدهید . مصرف ایبوپروفن یا داروی ضد التهاب دیگر نیز می تواند به بهتر شدن کمک کند . ولی آسپرین نخورید . این می تواند نقرس را با بالابردن اسید اوریک در خون بدتر کند . برای پیشگیری از حملات بعدی ، پزشک شما می تواند یک دارو تجویز کند تا انباشتگی اسید اوریک در خون شما را کاهش دهد . توجه کردن به چیزی که می خورید ممکن است به کنترل نقرس کمک کند . مقدار مناسبی از آمیزه ای از غذا ها بخورید تا وزن خود را کنترل کنید و مواد غذایی که نیاز دارید را بگیرید . مصرف روزانه گوشت ، غذای دریایی و الکل به ویژه آبجو را قطع نمایید . مقدار زیادی آب و مایعات دیگر بخورید .


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر