۱۳۹۳ بهمن ۸, چهارشنبه

تعریف آتاکسی (ناهماهنگی حرکتی)

تعریف آتاکسی (ناهماهنگی حرکتی)

آتاکسی به معنای نداشتن کنترل ماهیچه ای در هنگام حرکات آگاهانه ، مانند راه رفتن یا برداشتن اجسام می باشد . آتاکسی که نشانه ای از یک وضعیت زمینه ای است می تواند بر حرکت ، سخن گفتن و حرکت چشم و قورت دادن تأثیر گذارد . آتاکسی پایدار معمولاً از آسیب به مخچه شما به وجود می آید ، مخچه بخشی از مغز است که هماهنگی ماهیچه ها را کنترل می کند . بسیاری از وضعیت ها می توانند باعث آتاکسی شوند ، از جمله مصرف الکل ، سکته ، تومور ، فلج مغزی و اسکلروز چندگانه. یک ژن ناقص ارثی همچنین می تواند باعث آتاکسی شود . درمان آتاکسی بستگی به علت دارد . وسایل کمکی مانند واکر یا عصا ممکن است به شما کمک کنند که به دیگران وابسته نباشید . درمان فیزیکی ، درمان شغلی و درمان گفتگویی نیز می توانند کمک کنند .
نشانه ها
آتاکسی می تواند در طول زمان ایجاد شود یا ناگهانی پدیدار شود . آتاکسی که یک نشانه از برخی اختلالات عصبی است ممکن است باعث :
ناهماهنگی
راست راه نرفتن و گرایش به زمین خوردن
دشواری در مهارت های حرکتی دقیق ، مانند خوردن ، نوشتن ، یا بستن دکمه
تغییر گفتار
حرکات چشمی جلو و عقب ناآگاهانه (نیستاگموس)
دشواری در قورت دادن
چه زمانی پزشک را ملاقات کنیم ؟
اگر نمی دانید که وضعیتی که دارید چگونه باعث آتاکسی می شود ، مانند اسکلروز چند گانه ، پزشک خود را ملاقات کنید اگر :
تعادل ندارید
هماهنگی یک دست یا یک بازو یا پا را از دست می دهید .
در راه رفتن مشکل دارید
لکنت زبان دارید
در قورت دادن مشکل دارید
علت ها
ضربه ، تخریب یا نابودی سلول های عصبی در بخشی از مغز شما که باعث هماهنگی ماهیچه می شود (مخچه ) ، باعث آتاکسی می شود . مخچه شما از دو بخش به اندازه توپ پینگ پونگ از بافت چین خورده که در پایه مغز شما که نزدیک ساقه مغز شماست تشکیل شده است . بخش راست مخچه شما تعادل سمت راست بدن شما را به عهده دارد ، سمت چپ مخچه شما ، تعادل سمت چپ بدن را به عهده دارد . بیماری هایی که نخاع و عصب های پیرامونی که مخچه شما را به ماهیچه های شما پیوند می دهد ، نیز ممکن است باعث آتاکسی شود . علت های آتاکسی عبارتند از :
آسیب به سر. آسیب مغز یا نخاع که با ضربه به سر ایجاد می شود ، همانطور که ممکن است در یک تصادف رانندگی رخ دهد ، می تواند باعث آتاکسی ناگهانی شود که آتاکسی مغزی حاد نیز نامیده می شود .
سکته . هنگامی که خون رسانی به یک بخش از مغز شما قطع گردد یا به شدت کاهش یابد و بافت مغز را اکسیژن و مواد غذایی بی بهره سازد ، سلول های مغز می میرند .
حمله ایشمیک گذرا (TIA) . بیشتر TIA ها که به وسیله کاهش موقت و گذرای خون رسانی به بخشی از مغزشما به وجود می آیند ، تنها چند دقیقه زمان می برد . از دست دادن هماهنگی ونشانه های دیگر TIA گذرا هستند .
فلج مغزی . این یک عبارت عمومی برای گروهی از اختلالات که به وسیله آسیب به مغز کودک در طول مراحل اولیه رشد ایجاد می شود است . در زمان پیش از تولد ، در هنگام تولد یا کمی پس از تولد ، که بر توانایی کودک برای هماهنگ کردن حرکات بدن تأثیر می گذارد .
اسکلروز چند گانه (MS) . MS یک بیماری مزمن و ناتوان کننده است که بر سیستم عصبی مرکزی شما تأثیر میگذارد.
آبله مرغان . آتاکسی می تواند یک عارضه نامعمول آبله مرغان و عفونت های ویروسی دیگر باشد . ممکن است در مراحل شفا بخشی عفونت پدیدار شود و روزها یا هفته ها باقی بماند . به صورت نرمال ، آتاکسی با گذشت زمان از بین می رود .
سندرم های پارانئوپلاستیک : اینها اختلالات نایاب و تخریبی هستند که به وسیله واکنش سیستم ایمنی شما به تومور سرطانی (نئوپلاسم) ایجاد می شوند  ، که معمولاً به وسیله سرطان شش ، تخمدان ، پستان یا لنف ایجاد می شوند . آتاکسی ممکن است ماهها یا سالها پیش از آنکه سرطان شناسایی شود پدیدار گردد .
تومور . رشد تومور روی مغز ، سرطان زا(بدخیم) یا غیر سرطان زا (خوش خیم) می تواند به مغز آسیب بزند .
واکنش سمی . آتاکسی یک عارضه جانبی از داروهای خاص ، به ویژه باربیتورات ها مانند فنوباربیتال ، و مسکن ها ، مانند بنزودیازپین ها می باشد . سمیت الکل و دارو ، سمیت فلزات سنگین مانند سرب یا جیوه و سمیت مواد حلال مانند حلال رنگ نیز می توانند آتاکسی ایجاد کنند .
کمبود ویتامین E یا ویتامین B12 . دریافت نکردن ویتامین E یا B12 کافی ، به علت ناتوانی در جذب ویتامین کافی یا دلیل های دیگر ، می تواند به آتاکسی بینجامد. برای برخی از بزرگسالان که آتاکسی گسترده می گیرند ، هیچ علت ویژه ای نمی تواند یافت شود . این به نام آتاکسی تخریبی گسترده نامیده می شود و می تواند چندین شکل بگیرد . از جمله آتروپی سیستم چند گانه ، که یک اختلال پیش رونده و تخریبی است .
آتاکسی های ارثی
برخی از انواع آتاکسی و برخی از وضعیت ها که باعث آتاکسی می شوند ارثی هستند . اگر یکی از این وضعیت ها را دارید ، شما با یک نقص ژنتیکی به دنیا آمده اید که باعث تولید پروتئین های غیر نرمال می شود . پروتئین های غیر نرمال کارکرد سلول های عصبی را خراب می کنند به ویژه سلول های عصبی مغز و نخاع شما را و باعث تخریب آنها می شوند . همانطور که این بیماری پیشرفت می کند ، مشکلات هماهنگی بدتر می شوند . شما می توانید آتاکسی ژنتیک را از یک ژن غالب والد ( اختلال آتوسومال غالب) یا یک ژن بازگشت کننده از هرکدام از والدین ( اختلال عقب گردکننده آتوسومال) بگیرید . در این مورد اخیر ، این احتمال وجود دارد که هیچ یک از والدین این اختلال را نداشته باشند (جهش خاموش) ، پس ممکن است هیچ سابقه خانوادگی وجود نداشته باشد . نقص های ژنتیکی مختلفی باعث انواع مختلفی از آتاکسی می شوند ، که بیشتر آنها پیش رونده هستند . همه انواع آن باعث ناهماهنگی می شوند ، ولی هر کدام نشانه های خود را دارند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر