۱۳۹۳ بهمن ۸, چهارشنبه

کاهش پلاکت های خون

شاید شما هم دچار این بیماری شوید
Thrombocytopenia: به معنی کاهش پلاکت های خون می باشد . در مقابل Thrombocytosis به معنای تعداد زیاد پلاکت های خون نسبت به مقدارزمان آن می باشد .
عوامل منجر به آن :
تولید معیوب و خراب پلاکت خون : معمولاً مربوط می شود به مشکلات ناشی از مغز استخوان . بعضی بیماری های عفونی مانند هپاتیت c ، سرخچه ، آبله مرغان و ایدز می توانند باعث کاهش تعداد پلاکت خون از طریق تأثیر گذاری بر مغز استخوان شوند . عوامل دیگری که باعث مشکلات مغز استخوان و نهایتاً کاهش پلاکت خون می شوند عبارتند از : استفاده از بعضی از داروها مانند phenytoin ، Gold یا طلا ، val proic acid ، در معرض تشعشعات قرار گرفتن و اختلالات مادرزادی . بسیاری از داروهای استفاده شده در شیمی درمانی نیز می توانند بر مغز استخوان اثر گذاشته ، باعث کاهش پلاکت خون شوند .
عواملی که باعث تولید معیوب پلاکت خون می شوند عبارتند از :
مسمومیت ناشی از استفاده طولانی مدت از الکل
سرطان خون و غده های لنفاوی
سرطان هایی که به مغز استخوان حمله می کنند
کمبود ویتامین B12
2.   نابودی بیش از اندازه پلاکت های خون :
عوامل مربوط به ایمنی بدن عبارتند از :
استفاده از بعضی داروها مانند Carbamalepine ، digoxin و quinidine
حساسیت به برخی از تزریقات
مشکلات رماتیسمی
عوامل تخریب کننده پلاکت که به سیستم ایمنی بدن مربوط نمی شوند :
عفونت های شدید
ظاهر و شکل غیر عادی و نا منظم عروق خونی
مشکلات و اثرات ایجاد شده توسط عفونت های حاد ، سوختگی های شدید یا بارداری
بیماری های ویروسی
سرطانهای جابه جا شونده در بدن
بارداری
شیمی درمانی
نارسایی کلیه
تب
پریشانی و احساس گیجی
3.  بیرون آوردن طحال : زمانی رخ می دهد که طحال به دلایلی مانند نوع مشخصی از سرطان خون یا آسیب دیدن جگر به خاطر استفاده از الکل ، بزرگ می شود که با خارج کردن آن ، پلاکت خون کاهش پیدامی کند .
علائم آن :
بیشتر افراد مبتلا به آن ، از خود علائم خاصی نشان نمی دهند . ممکن است علائم اصلی کمبود پلاکت خون در آنان یافت شود . در موارد شدید کمبود پلاکت خون ( کمتر از 10000 تا 20000 ) ، بریدگی یا آسیب دیدگی شخص مبتلا می تواند منجر به خونریزی زیاد شود . خونریزی خود به خودی نیز در صورتی رخ می دهد که تعداد پلاکت های خون به مقدار بسیار زیادی از بین بروند . در صورت بروز خونریزی خود به خودی، نقاط صاف قرمز رنگ ، کوچک غیر محسوسی در زیر پوست یا حفره های دهان به وجود می آیند . در موارد شدید کاهش پلاکت خون ، جوش ها یا کبودی های کوچکی نیز در فرد مبتلا مشاهده شده است .
راه درمان کم خونی :
درمان دارویی یکی از بهترین راه حل های درمان این بیماری می باشد به ویژه اگر بیماری بر اساس عواملی مانند عفونت ، سرطان خون یا سل جلدی و پوستی باشد . استفاده از دارو در صورتی ضرورت پیدا می کند که شخص مبتلا قبلاً به دلایل پزشکی دیگر ، توسط پرستاران ، از داروی رقیق کننده ی خون استفاده کرده باشد که باعث از دست رفتن پلاکت های خون می شود . در موارد شدید IIP ( حمله اشتباهی سیستم ایمنی بدن به گردش پلاکتهای خون) از تضعیف کننده های سیستم ایمنی بدن استفاده می شود تا مانع حمله شود . در صورت عدم تأثیر داروها ، برداشتن طحال توسط پزشکان توصیه می شود . تزریق پلاسمای خون تحت نظر پزشک نیز می تواند برای درمان این بیماری موثر باشد .
شاید شما هم دچار این بیماری شوید،Thrombocytopenia، نابودی بیش از اندازه پلاکت های خون،راه درمان کم خونیوتولید معیوب و خراب پلاکت خون

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر