۱۳۹۳ بهمن ۸, چهارشنبه

زخم گوارشی چیست

زخم گوارشی چیست ؟

زخم گوارشی ، دردی در ناحیه ی جدار داخلی معده یا بالای روده ی کوچک می باشد . این زخم زمانی شکل می گیرد که لایه محافظی معده یا روده ی کوچک از بین می رود . موقعی که دستگاه گوارش زخم شود ، شیره هضم کننده ی غذا که حاوی جوهر نمک HCI و آنزیمی به نام Pepsin می باشد ، به جداره ی عضو، آسیب زده و بافت های آن را از بین می برد . غالب زخم های گوارشی قابل درمان می باشند و علائم آن ها از بین می روند . زخم گوارشی که در معده اتفاق می افتد ، را زخم های معده ای یا شکمی می گویند و زخم هایی را که در روده ی کوچک اتفاق می افتد ، زخم های اثنی عشری می گویند .
عوامل ایجاد زخم گوارش:
عفونت حاصل از باکتری های دهانه ی معده
استفاده از داروهای ضد اسیدی مانند ibuprofen یا ناپروکسن .
این نوع داروها ، لایه ی حفاظتی معده را از بین می برند .
علائم این بیماری :
حالت درد ، سوزش یا درد حاصل از تحلیل رفتن میان انتهای شکم و استخوان سینه ، در بعضی افراد در کمر نیز مشاهده شده است . این درد از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد و برای چند هفته ادامه دارد .
بعد از استفاده از داروهای ضد اسیدی یا کاهش دهنده ی اسید معده ، درد کمی کاهش می یابد و از بین می رود
از دست دادن اشتها و کاهش وزن
حالت تهوع بعد از خوردن غذا
باد کردن معده بعد از خوردن غذا
استفراغ خون یا موادی که مانند دانه های قهوه می باشند .
دفع کردن مدفوع که دارای رنگ قرمز تیره می باشد .
چگونه این بیماری تشخیص داده می شود ؟
اگر علائم بیماری خیلی شدید نباشد و سن بیمار کمتر از 55 سال باشد پزشک از طریق آزمایش های ساده مانند
( خون ، تنفس یا مدفوع بیمار ) ، می تواند عفونی بودن دهانه ی معده را تشخیص دهد . مطمئن ترین راه تشخیص بیماری ، انجام آزمایشی به نام آندوسکوپی می باشد . از طریق این آزمایش دکتر می تواند درون معده و روده ی کوچک شما را معاینه کند .
راه درمان این بیماری
برای درمان این بیماری می توان از داروهای ضد اسید معده استفاده نمود . اگر دچار زخم معده هستید ضروری است که از آنتی بیوتیک نیز استفاده نمائید . مصرف سیگار را کم کنید ، زیرا به بهبودی سریع بیماری کمک شایانی می کند . نادیده گرفتن علائم بیماری کارعاقلانه ای نیست ، در حالی که احتمال دارد علائم بیماری بر طرف شود ولی بیماری هنوز وجود داشته باشد . درمان نکردن این بیماری می تواند زندگی فرد را به خطر اندازد . حتی در صورت عدم درمان بعضی وقت ها ، زخم گوارشی دوباره شروع می شود و نیازبه درمان بیشتری دارد .
جلوگیری از بیماری :
ترک کردن سیگار
از مصرف طولانی مدت داروهایی مانند آسپرین ، ایبو پروفن و داروهای ضد اسید معده بیشتر از چند روز خودداری کنید .
زخم گوارشی چیست ؟،عوامل ایجاد زخم گوارش،علائم بیماری زخم گوارشی،علل بیماری زخم گوارشی،تشخیص بیماری زخم گوارشی،جلوگیری و پیشگیری بیماری زخم گوارشی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر