۱۳۹۳ بهمن ۸, چهارشنبه

واقعیت های درد و تب

واقعیت های درد و تب

اگرچه تب می تواند هرگونه دمای بدن بیش از 6/98 فارنهایت ( 37 درجه سانتی گراد) باشد ، از نظر پزشکی ، یک انسان تا دمان بدن او به بالای 4/100فارنهایت (38 درجه سانتی گراد) نرسد دچار تب چشمگیر نمی شود .
بیشتر تب ها سودمندند ، هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند و به بدن کمک می کنند که با عفونت ها پیکار کنند . علت اصلی برای برخورد بابت افزایش آسودگی است
تب نتیجه ی واکنش ایمنی بدن شما به یک حمله کننده بیرونی است. این حمله کننده های بیرونی شامل ویروسها ، باکتری ها ، قارچ ها ، داروها یا زهرهای دیگر می شوند .
کودکان کوچکتر از 3ماهه با درجه حرات 4/100 فارنهایت ( 38 درجه سانتی گراد) یا بیشتر باید توسط پزشک دیده شوند . آنها ممکن است کاملاً بیمار باشند و هیچ نشانه ای را به جز تب نشان ندهند . نوزادان کوچکتر از 6 هفته باید زود توسط پزشک دیده شوند .
استامینوفن (تیلنول و غیره) و ایبوپروفن (دویل ، موترین) می توانند برای درمان تب استفاده شوند . آسپرین نباید برای کنترل تب کودکان یا نوجوانان استفاده شود .
پیش آگهی برای تب به علت تب بستگی دارد . بیشتر علت های تب شخصی هستند و با درمان مطابق نشانه بیماری برطرف می شوند .
کسی که داروهای سرکوب کننده ایمنی مصرف می کند یا تاریخچه یا تشخیص سرطان ، ایدز و یا بیماری جدی دیگر مانند بیماری قلبی یا دیابت دارد ، باید در صورت پیشرفت تب تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد .
تب چیست ؟
تب یعنی افزایش دمای بدن ، از نظر حرفه ای هر گونه دمای بدن بالاتر از اندازه گیری دهانی نرمال برابر با 6/98فارنهایت (37 درجه سانتی گراد) یا دمای مقعدی نرمال 99 درجه فارنهایت ( 2/37 درجه سانتی گراد) تب شمرده می شود . با این حال ، این دماها متوسط هستند و دمای بدن یک فرد طبیعی ممکن است 1 درجه فارنهات (6/0 درجه سانتی گراد) یا بیش تر بالا یا پایین این متوسط 6/98 فارنهایت باشد . دمای بدن می تواند همچنین در طول روز تا 1 درجه فارنهایت (6/0 درجه سانتی گراد ) متغیر باشد .
تب از نظر پزشکی معنی دار شمرده نمی شود تا اینکه به 4/100 فارنهایت برسد . هر دمای بالاتر از نرمال ولی زیر 4/100 فارنهایت یک تب کم درجه و خفیف شمرده می شود. تب به عنوان یکی از دفاع های طبیعی بدن در برابر باکتریها و ویروس ها که نمی توانند در دمای بالاتر زندگی کنند کار می کند برای این علت ، تب های خفیف معمولاً بدون درمان برطرف می شوند ، مگر اینکه توسط نشانه های بدی همراه شوند .
همچنین ، سازوکارهای دفاعی بدن در دمای بالاتر کارآمدتر عمل می کنند . تب تنها یک بخش از بیماری است و بسیاری از اوقات مهم تر از وجود نشانه های دیگر بیماری ، مانند عطسه ، درد گلو ، از پا افتادگی ، دردهای مضاعف، سردی و چایمان ، تهوع و غیره نیست . تب های 104 درجه فارنهایت (40 سانتی گراد) یا بالاتر نیاز به درمان خانگی فوری و توجه پزشکی بی درنگ دارند ، چون می توانند به هذیان وتشنج بینجامند ، به ویژه در نوزادان و کودکان . تب نباید با هایپرترمیا که نقص واکنش بدن به گرما (تنظیم دمایی) است و می تواند دمای بدن را افزایش دهد اشتباده گرفته شود . این معمولاً به وسیله منابع خارجی مانند گرمای محیط ایجاد می شود .
علت تب چیست ؟
تب نتیجه ی یک واکنش ایمنی بدن شما به یک حمله کننده بیرونی است . این حمله کننده های بیرونی شامل ویروس ها ، باکتریها ، قارچها ، داروها یا سموم و زهرهای دیگر هستند. این حمله کننده های بیرونی، مواد تب زا (به نام پیروژن) خوانده می شوند ، که واکنش ایمنی بدن را سبب می شوند . پیروژن ها به هیپوتالاموس دستور می دهند که نقطه تنظیم دما را بالا ببرند تا به بدن کمک کنند که با عفونت نبرد و پیکار کند. تب نشانه شایعی از بیشتر عفونت ها است . در کودکان ، واکسن زدن یا دندان در آوردن ممکن است تب خفیف ایجاد کند. اختلالات خود ایمنی ، واکنش های پزشکی ، حملات بیماری ، یا سرطان نیز می توانند باعث تب شوند .
نشانه های تب چیست ؟
تب می تواند بسیار شما را آزار دهد . نشانه های تب از این قرارند .
دمای بالاتر از 4/100 فارنهایت (38 سانتی گراد) در بالغان و کودکان
لرزیدن ، چایمان و سردی
درد مفاصل و ماهیچه ها
سردرد
عرق کردن نوبه ای و متناوب
تپش قلب و رعشه
سرخ شدن پوست
غش ، سرگیجه ، یا سرسبکی و منگی
بی بنیه ای و سستی
با دمای بسیار بالا ( بالای 40/F104) ، تهوع و قی کردن ، توهم ، یا پریشانی و سرآسیمگی امکانپذیر است . جویای مراقبت پزشکی شوید .
تب چگونه شناسایی می شود ؟
همراه با داشتن نشانه های کلی تب ، گرفتن دمای شما با دماسنج می تواند تشخیص تب را تأیید کند . دمای بالاتر از 4/100 فارنهایت در بالغان یا کودکان با تب همراه می شود .
این مهم است که به دنبال درمان علت اصلی تب بگردیم . بسیاری از عفونت ها که می توانند تب زا باشند می توانند به پیشامدهای بسیار ناگواری بینجامند .
پیش بینی تب چگونه است ؟
پیش بینی تب بستگی به علت آن دارد ، بیشتر موارد تبها محدود به فرد هستند و با درمان طبق نشانه های بیماری بهبود می یابند . بر طبق علت ، آنتی بیوتیک ها یا داروهای متناسب دیگر ممکن است استفاده شوند . تب های در پیوند با عفونت های شدید ، یا در بیمارانی که سیستم ایمنی آنها مشکل دارد (مانند کسانی که سرطان دارند ، کهنسالان، نوزادان، مبتلایان به HIV/AIDS یا مبتلایان به اختلالات خود ایمنی ) می توانند مرگ آور باشند .
آیا می توان از تب پیشگیری کرد؟
تب تنها تا حدی قابل پیشگیری است که علت خاص تب بتواند پیشگیری شود . بیشتر تب ها به وسیله عفونت ها ایجاد می شوند . جلوگیری از منابع عفونت و حفظ بهداشت بهترین روش های شما برای پیشگیری از تب هستند . برخی از روش های پیشگیری از گسترش عفونت شامل موارد زیر می شوند :
بهداشت صحیح : مرتب دستها را بشوئید ( نه وسواس)
از تماس با بیماران خودداری کنید
خاطر جمع شوید که شما و کودک شما به روز ایمن سازی می شوید .

واقعیت های درد و تب،تب چیست ؟،علت تب چیست ؟،نشانه های تب چیست ؟،تب چگونه شناسایی می شود ؟،چگونه دمای بدن را برای تب بگیریم ؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر