۱۳۹۳ بهمن ۱۱, شنبه

مراحل خواب

مراحل خواب : مراحل خوابREM و خواب non-REM
همه خواب یکسان نیست . خواب خودش را به شکل زنجیره ای از مراحل پشت سرهم نشان می دهد که از نظر رخدادهای درون بدن بسیار با هم متفاوتند . ازخواب عمیق تا خواب همراه با رویا . این مراحل برای بدن و مغز شما حیاتی می باشند . هر مرحله از خواب نقش متفاوتی را در آماده سازی شما برای روز بعدی بازی می کند .
دو نوع مهم خواب وجود دارد :
خواب NREM))non-REM از سه مرحله خواب که هر کدام عمیق تر از قبلی است تشکیل شده است . خواب REM (حرکت تند چشم) زمانی است که شما فعال ترین خواب خود را می بینید . چشمان شما در این مرحله به عقب و جلو میروند و این دلیل نامگذاری آن به خواب حرکات تند چشم است .
مراحل خواب
خواب non-REM
مرحله N1 (گذاربه خواب) ـ این مرحله در حدود 5 دقیقه طول می کشد . چشمان شما در زیر پلکتان به کندی حرکت میکند ، حرکات ماهیچه آرام می شود و به آسانی بیدار می شوید .
مرحله N2 ( خواب سبک ) ـ این نخستین مرحله از خواب واقعی است ، که از 10 تا 20 دقیقه طول می کشد . حرکت چشم شما باز می ایستد ، ضربان قلب کاهش می یابد و دمای بدن کم می شود .
مرحله N3 (خواب عمیق) ـ بیدار شدن شما سخت است و اگر بیدار شوید فوراً سازگار نمی شوید و اغلب حس گم شدگی و گیجی را تا چند دقیقه دارید . در این عمیق ترین مرحله خواب ، امواج مغز شما به شدت کند هستند . جریان خون از مغز شما به سمت ماهیچه های شما می رود و انرژی فیزیکی شما را بازیابی می کند .
خواب REM
خواب REM (خواب رویایی) ـ در حدود 70 تا90 دقیقه پس از به خواب رفتن ، شما به خواب REM وارد می شوید که در آن خواب دیدن رخ می دهد . چشمان شما به تندی حرکت می کند . نفس کشیدن شما سبک می شود و ضربان قلب و فشار خون شما افزایش می یابد . همچنین در این مرحله ، ماهیچه های دست و پای شما فلج می شوند .



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر