۱۳۹۳ بهمن ۸, چهارشنبه

کمبود ویتامین و آهن

کمبود ویتامین و آهن
اهدا خون یک روش خوب برای کمک به افراد نیازمند جامعه می باشد ، اما بعضی وقت ها شما نباید خون اهدا کنید ، زیرا تعداد گلبولهای خون شما خیلی پایین می باشد . این نوع بیماری را کم خونی می نامند و تقریباً 10 درصد افراد اهدا کننده ی خون به آن مبتلا هستند . یکی از دلایل شایع ابتلا به چنین بیماری ، نبود کافی ویتامین یا آهن در خون برای ساختن گلبول های قرمز خون می باشد .
دلایل کمبود آهن و ویتامین در بدن :
دلایل زیادی برای این بیماری وجود دارد . یکی از شایع ترین آنها ، نخوردن غذای حاوی این مواد به اندازه ی کافی
می باشد . دلایل دیگر می تواند اهدای خون 3 بار یا بیشتر در طول سال ، از دست دادن خون به خاطر دوران قاعدگی یا عدم توانایی بدن در جذب آهن یا ویتامین B6 یا B12 می باشند . دلیل دیگر آن می تواند خونریزی معده باشد . کمبود تعداد گلبول های قرمز ، الزاماً به معنی مبتلا شدن به کم خونی نیست ولی در صورت عدم توانایی بدن در ایجاد گلبولهای قرمز کافی برای بدن ، فرد می تواند به این بیماری مبتلا شود . علائم کلی ابتلا  به کم خونی می توانند شامل خستگی ، احساس ضعف ، زردی پوست ، درد در ناحیه ی سینه ، احساس سرگیجه ، احساس بی حسی یا سردی در دستان و پاها ، مشکل در تنفس ، ضربان قلب تند یا سردرد باشند  . علامت دیگری که نشان دهنده ی کمبود آهن است اشتیاق فرد به غذای غیر معمول مانند یخ می باشد . علامت مربوط به کمبود ویتامین B12 ، آسیب دیدگی اعصاب دست و پاها می باشد.
راه های درمان بیماری :
رایج ترین روش درمان کمبود آهن و ویتامین ، خوردن غذاهای حاوی این مواد می باشد . منابع غذایی سرشار از این مواد شامل ، گوشت قرمز ، گوشت مرغ ، ماهی می باشند . آهن را می توان در مواد غذایی دیگر مانند تخم مرغ ، محصولات لبنی مانند ماست ، شیر و غیره و همچنین بعضی سبزیجات یافت ، اما جذب آهن از طریق خوردن این نوع مواد غذایی کمی مشکل است مانند غذاهایی مثل حبوبات ، غلات ، نان ، لبنیات ، سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج و کلم پیچ ، میوه های خشک و آجیل . خوردن غذاهای حاوی ویتامین C نیز می تواند به جذب آهن در بدن کمک کند . ویتامین C در غذاهایی مانند آب میوه ها ، سیب زمینی ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی ، فلفل ، کیوی،توت و جوانه ی گیاهان یافت می شود . ویتامین B12 ، معمولاً در غذاهای حیوانی مانند ماهی ، مرغ ، تخم مرغ ، شیر و محصولات لبنی یافت می شود . اگر جذب ویتامین یا آهن از طریق غذا مشکل باشد ، پزشک شما ممکن است استفاده از مکمل های حاوی این مواد را تجویز نماید . برای اغلب افراد ، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و استفاده از مولتی ویتامین ها میتواند در جلوگیری از کم خونی موثر باشد .
کمبود ویتامین و آهن,دلایل کمبود آهن و ویتامین در بدن,راه های درمان بیماری


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر