۱۳۹۳ بهمن ۸, چهارشنبه

خار پاشنه چیست

خار پاشنه چیست ؟
خار پاشنه ، استخوان کوچکی است که در کف پا رشد می کند . آنها ممکن است دردناک نباشند و بیمار را گیج کنند . خارپاشنه التهاب گروهی از بافت هایی است که به پاشنه پا کشیده شده و به شکل یک توده در می آید . خیلی از مردم بدون آنکه بدانند خارپاشنه دارند . حدود 70 درصد از مردم علائم درد و تورم دارند ولی خارپاشنه آنها به وسیله اشعه X دیده می شود . خارپاشنه به طور معمول در نتیجه ی یک ضربه است . خارپاشنه در همه سنین یافت می شود ولی اغلب در میان خانم ها و آقایان میانسال مشاهده شده است .
علائم خارپاشنه
بسیاری از مردم بر این باورند خارپاشنه تیز است ( بافشار کف پا ) و ایجاد درد می کند ولی در حقیقت آنها راحت و صاف هستند . هرچند به ندرت ایجاد درد می کنند ، اما ممکن است ایجاد یک پینه کنند . پارگی و ساییدگی مفاصل ممکن است ایجاد خارپاشنه کند ، اگر بیماری التهاب و تورم در پاشنه پا دارد و با ایستادن یا راه رفتن حتی بدون آنکه وسیله سنگینی حمل کند ، احساس درد کند ، مشکل ساز است، علائم آن معمولاً در هنگام صبح بدتر می شود . چنانچه شما روی پینه پا راه بروید درد بدتر می شود ، زیرا باعث کشیدگی بیشتر بافت ها می شود .
دلایل ایجاد خارپاشنه
خارپاشنه می تواند به دلیل کشیدگی ماهیچه ها و رباط های پا و کشیدگی بافت های پاشنه پا باشد . آسیب های مکرر در پاشنه نیز می تواند ایجاد مشکل کند . دلایلی مثل پیاده روی زیاد ، دویدن ، پریدن و کفش های فرسوده نیز ایجاد خارپاشنه می کند . دونده ها ، والیبالیست ها ، تنیسورها ، کوهنوردان ، کسانی که ورزش ایروبیک انجام می دهند ، خانمهای باردار ، دیابتی ها و افرادی که کفش های تنگ و پاشنه دار می پوشند در معرض ابتلا به خارپاشنه هستند .
نحوه درمان خارپاشنه
خارپاشنه به ندرت نیاز به درمان دارد مگر آنکه موجب درد شدید و آسیب رساندن به بافت ها شود . درمان آن شامل استراحت ، مخصوصاً عدم فعالیت هایی که علائم را تشدید می کند است . تجویز داروهای ضد تورم نیز می توانند به طور موقت موثر باشد ، اما عوارض جانبی دارد مثل :آشفتگی ، خونریزی و زخم معده . ماساژ و درمان های جسمی نیز بسیار موثر است . توصیه شده چنانچه درد ادامه داشت ، می توان در همان قسمت استروئید تزریق گردد . تزریق استروئید نیز ممکن است علائم را جدی تر و بدتر کنند . باعث از بین رفتن چربی پاشنه پا شود در بعضی موارد خارپاشنه می تواند جراحی شود . جراحی حدود 80 درصد موثر است . در مواردی که با درمان تسکین نمی یابد ، اما احتمال دارد  در صورت رعایت نکردن بازگشت داشته باشد .
خارپاشنه،خار پاشنه چیست،علائم خارپاشنه ،دلایل ایجاد خارپاشنه،نحوه درمان خارپاشنه،جراحی خار پاشنه،چگونه خار پاشنه را درمان کنیم


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر