۱۳۹۳ بهمن ۸, چهارشنبه

حقایق درباره بواسیر

حقایق درباره بواسیر
بواسیر به وسیله فشارهمیشگی یا تکرار شونده بر روی رگ های راست روده یا مقعد ایجاد می شود . معمول ترین علت فشار معمولاً زور زدن یا نشستن طولانی در توالت است . عوامل دیگری که خطر بواسیر گرفتن را افزایش می دهد . یبوست ، اسهال ، بلند کردن چیزهای سنگین ، بدنشستن یا ایستادن ، نشستن طولانی ، بارداری ، خوردن غذای کم فیبر ، آمیزش مقعدی ، و اضافه وزن داشتن می باشند . آسیب به جگر و برخی از حساسیت های غذایی نیز باعث فشار به رگهای مقعدی می شود .
نشانه ها و عوارض بواسیر
بواسیر بیرونی اغلب خارش ، سوزش ، خونریزی ، درد ، التهاب و آماس پیدا می کند. این نوع بواسیرعلت بیشترین خونریزی در هنگام دفع است. خروج خون کم و بسیار روشن درست پس از دفع نشانه بواسیر درونی است و خون با مدفوع مخلوط نمی شود . اگر مقدار خون کم باشد ، مشکل جدی نیست . اگر اولین بار آن را دیدید به پزشک مراجعه کنید تا تأیید کند که علت آن بواسیر است . اگر خونریزی ادامه یافت ،با پزشک خود ملاقات کنید ، زیرا از دست دادن همیشگی خون ممکن است ، کم خونی (نبود اکسیژن رسیده به بافت ها در اثر کمبود خون یا آهن) بینجامد.
مراقب دردی که بیش از یک هفته طول می کشد ، از دست دادن خون همراه با ضعف و گیجی یا عفونت باشید، اینها همه شرایطی هستند که باید به دکتر گفته شود . باید در مورد خونریزی که ، هنگام دفع ایجاد می شود ، خونی که رنگ آن تیره است ، یا خونریزی مکرر با دکتر مشورت شود . این می تواند نشان دهنده مشکلات جدی تر درون راست روده باشد که به بواسیر پیوندی نداشته باشد . همچنین اگر کودکان کمتر از 12 سال اکثر نشانه های بواسیر را نشان دهند باید به پزشک برده شوند .
درمان و جلوگیری از بواسیر
یک رژیم غذایی پر از فیبر با مقدار زیادی آب ، درمان بواسیر درجه 1 و بواسیر بیرونی بدون درد می باشد . این رژیم باعث نرم شدن مدفوع ، کاهش یبوست و زور زدن هنگام دفع می شود . همچنین باعث می شود که رگ های آماسیده کوچک شوند . پمادها و شیاف هایی بدون نیاز به نسخه پزشک در داروخانه ها موجود اند که می توانند درد و التهاب  مقعد را کم کنند . اینها دارای مواد موضعی برای بواسیر هستند که بی حسی موضعی را برای آن ناحیه فراهم می کنند . داروساز شما می تواند به شما کمک کند که یک پماد موضعی ، مناسب شرایط خود انتخاب کنید . داروهای تجویز شده میتواند شامل کرمهای ضدالتهاب کورتیزون باشند .روش های مفید دیگر شامل نرم کننده های مدفوع یا مواد حجیم کننده ، یا حمام sitz هستند که 3 یا 4 بار در روز به مدت 15 دقیقه در هر نوبت درمان استفاده می شوند . حمام sitz ظرفی پر از آب گرم است که روی کاسه توالت قرار می گیرد . کیسه های یخ و سپس کیسه های آب گرم که بر روی موضع قرار می گیرند می توانند لخته خون را در بواسیر بیرونی از بین ببرند . بواسیرهای جدی تر ممکن است به مداخله پزشک نیاز داشته باشد ، هموروئیدکتومی نوعی از جراحی است که با بیهوشی انجام می شود و در آن بواسیر درونی به طور کامل برداشته می شود . این عمل تنها برای موارد حاد و شدید است . بواسیر بیرونی با بی حسی موضعی برداشته میشود و چنانچه در طول 72 ساعت گذشته بیرون زدگی پیداکرده باشد و لخته خون داشته باشد توسط پزشک با چاقوی جراحی حذف می شود . برخی مواقع می توان یک عامل سخت کننده را به درون بواسیر درونی تزریق کرد تا آن را کوچک  و سخت کرد . بواسیرهای نوع 1 و 2 را می توان با عمل لخته سازی با باند لاستیکی بست . این باعث قطع جریان خون می شود و بنابراین بواسیر می میرد و دفع می شود . برق ، لیزر ، گرما ، سرما ، یا پرتو فروسرخ نیز برای نابود سازی بواسیر به کار می روند . این روش ها ممکن است ناراحتی ایجاد کند .
چند نکته برای جلوگیری از بواسیر:
دفع مدفوع را به عقب نیندازید ، چون مدفوع سفت می شود .
از زور زدن در هنگام دفع خودداری کنید و زمان طولانی بر روی توالت ننشینید .
دست کم 8 لیوان آب در روز بنوشید .
غذاهای پر فیبر و حجم دار مانند غذاهایی باغلات سبوس دار ، سبزیجات تازه ، و میوه ، به ویژه آلو و سبوس بخورید .
بسیار ورزش کنید و به مدت طولانی ننشینید . به قدم زدن بپردازید .
وزن اضافی خود را کم کنید .
حقایق درباره بواسیر،بواسیر،علل بیماری بواسیر،بواسیر چیست،درمان بواسیر،جراحی بواسیر،متحصص جراحی بواسیر در  تهران،


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر